-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12046 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

الف) وظايف انسان در قبال خويشاوندان همسرش چيست؟ آيا ميان آنها و خويشاوندان خود انسان تفاوتي هست؟

ب) چه كنيم تا همسرمان مطيع ما باشد و از ما حساب ببرد؟

پاسخ الف: وظايف ما در قبال خويشاوندان همسر: وظيفة كلّي ما در قبال آنان، احترام به آن هاست. تفاوت فاميل همسر انسان با فاميل خود انسان در آن است كه صله رحم; كه مفهوم وجوبي آن قهر نبودن است تنها با فاميل نسبي واجب است. چنين برخوردي با آنها واجب نيست، بلكه مستحب است.

پاسخ ب: دربارة بخش دوم سؤال، نكاتي قابل تأمل است:

1. مداخله نكردن زياد در امور جزئي داخل منزل، كه تدبير و سامان بخشي بدانها بر عهده زن گذاشته شده است.

2. ترك مطلق مناظره و مشاجره لفظي كه درهم شكننده شخصيت انسان و تشديد كننده كدورتهاست.

3. جايگزين كردن توصيههاي منطقي و همراه با عطوفت به جاي نزاع لفظي اشاره شده در بند قبل.

4. تغافل و نديده انگاري در بسياري از موارد كه به گمان ما تخلّفي است كه از همسرمان سرزده است.

در مجموع ميتوان گفت بهرهگيري از راهكارهايي كه شخصيت مرد را در همه حال حفظ كند، از مهمترين شاخصههاي موفقيتاو در عرصه زندگي خانوادگي است. مرد، رئيس و مدير خانواده است. يك مدير موفق در قلمرو انديشه اسلامي، آن است كه بر دلها حكومت كند. راه كلّي شكار دلِ همسر هم، محبت به اوست. اين محبت گاهي با الفاظ خاص به او القأ ميشود; آن گونه كه در روايات بدان تصريح شده است. زماني نيز در پرتو پالايش كاستيهايي است كه در او وجود دارد. زدودن اين نارسائيها نيازمند به تدبيرهاي ظريفي است كه از سوي مرد اعمال ميگردد كه به اشكال گوناگون تذكر به جا و به موقع، فهماندن با نگاه در برخي موارد، و... در مجموع رهبري صحيح و معقول آن در ساختاري تربيتي است. رواياتي هم وجود دارد كه از هم صحبتي زياد با زن نهي شده است.

خواهر نيلوفر...

هرجا كه هستي خدا نگهدارت باشد. ترجيح داده بودي كه با نام مستعار پرسشهايت را بفرستي. اشكالي ندارد. آنچه مهم است اين است كه تو ميخواهي با قرآن بيشتر آشنا بشوي و چيزهاي تازهاي دربارة اين كتاب ارزشمند بداني. قرآن مانند درياي پر از مرواريد و گوهري است كه هر غوّاصي به اندازة همّت خود از آن بهره ميبرد. همّت تو تا چه اندازه است؟ آيا پس از گرفتن پاسخ نامهات باز هم به تلاش براي دانستن بيشتر ادامه ميدهي؟ سنّ و سال نوجواني بهترين دوران براي آشنايي با قرآن و ايجاد يك دوستي ماندگار با اين كتاب نوراني است. قدر عمرت را بدان و در حدّ توان و طوري كه به درسهايت لطمه نزند، به خواندن قرآن و كتابهاي مربوط به آن بپرداز.

پس از اين مقدمه نوبت به پاسخگويي به پرسشها ميرسد.

در پاسخ سؤال اولت بايد بگويم كه معمولا از سورة هود به عنوان سورهاي كه پيامبر9 را پير كرد ياد ميشود ولي خود پيامبر دربارة سورههاي ديگري هم فرموده كه آنها مرا پير كردند. در هر حال چون در آية 112 اين سوره رسول خدا9 و يارانش مأمور به پايداري شدند و پيامبر از تاب و تحمّل اصحابش نگران بود، نزول اين سوره خيلي بر رسول خدا فشار آورد.

در پاسخ سؤال دوّمت هم بايد بگويم كه نام مبارك حضرت محمد9 4 بار در قرآن ذكر شده و نام احمد يكبار آمده است. براي پيدا كردن چهار مورد اول، قرآن را بياور و اين آيهها را نگاه كن آية 144 سوره آل عمران، آية 40 سورة احزاب، آية 2 سورة محمد و آية 29 سوره فتح. براي يافتن نام احمد هم اين آيه را ببين: آية 6 سورة صف.

پاسخ سؤال سوّمت هم پشه است. گرچه در خود قرآن سخني از حيوان قاتل نمرود به ميان نيامده، ولي بر اساس برخي روايات، پشهاي از راه بيني، وارد مغز سر او شد و آن انسان متكبّر و خودخواه را با ذلّت كشت.

نام زن هيزمكش جهنّم سؤال چهارمت بود. او همسر ابولهب بود كه در آية 4 سوره مسد با لقب هيزمكش ياد شده است.

دربارة آيات مربوط به نماز كه موضوع پرسش آخرت بود، خودت بايد در پاسخگويي كمي كمكم كني. اين آيات خيلي فراوانند. من نشاني برخي از آنها را برايت مينويسم و تقاضا ميكنم كه با مراجعه به قرآن متن آيهها را خودت پيدا كني و با دقّت بخواني. امّا نشاني اين آيهها: سورة بقره آيات 43، 83، 110، 238، سورة انعام آية 72، آية 132 سورة طه، آية 56 سورة نور و آية 20 سورة مزمّل.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.